Protokół WAP ( Wireless Application Protocol - protokół aplikacji bezprzewodowych)
jest uniwersalnym, otwartym standardem opracowanym prze organizację
WAP Forum (stanowiącą obecnie część Open Mobile Alliance - OMA)
w celu umożliwienia użytkownikom telefonów komórkowych oraz innych urządzeń mobilnych (PDA, pagerów itp.) dostępu do telefonii i usług informacyjnych, w tym
sieci WWW i innych aplikacji internetowych. WAP zaprojektowano do współpracy
ze wszystkimi istniejącymi wówczas technologiami bezprzewodowymi
(m.in. GSM, CDMA i TDMA) i z zachowaniem jak największej zgodności z istniejącymi
standardami internetowymi - IP, XML, HTML i HTTP. W protokół
WAP wbudowano także pewne mechanizmy zabezpieczeń. Pierwszą wersję (1.0)
protokołu zdefiniowano w roku 1998, rok później ukazała się wersja 1.1. Obecnie
obowiązującą jest wersja 2.0, zdefiniowana w 2001 roku.
Najistotniejszym czynnikiem determinującym sposób wykorzystywania wspomnianych
usług za pośrednictwem urządzeń mobilnych jest drastyczny wymiar
ograniczoności tychże urządzeń oraz sieci, za pomocą których się łączą: typowy
telefon komórkowy ma niezbyt wydajny procesor, minimalną pamięć, baterię
o niewielkiej pojemności, a niewielki wyświetlacz istotnie ogranicza funkcjonalność
interfejsu użytkownika. Sieci komórkowe cechują się relatywnie niską przepustowością,
dużym opóźnieniem, a kwestia ich dostępności i stabilności jest
daleko mniej przewidywalna niż w przypadku tradycyjnych sieci przewodowych.
Co więcej , użytkownicy urządzeń mobilnych mają oczekiwania nieco inne niż
użytkownicy komputerów - telefon komórkowy musi być w obsłudze znacznie
łatwiejszy niż stacja robocza.
Protokół WAP stworzono z intencją sprostania tym właśnie wyzwaniom -
jego specyfikacja obejmuje:
- Model programowania oparty na modelu programistycznym WWW.
- Język znaczników WML (Wireless Markup Language) wzorowany na języku XML.
- Specyfikację niewielkiej przeglądarki, odpowiedniej do gabarytów urządzeń mobilnych.
- Uproszczony stos protokołów komunikacyjnych.
- Framework dla tworzenia aplikacji telefonii komórkowej (WTA - Wireless Telephony Applications).
Model operacyjny
Na model programistyczny WAP składają się trzy elementy: klient, bramka i serwer
źródłowy (rysunek u dołu ⇓ ). Między serwerem źródłowym a bramką dane przesyłane
są przy użyciu protokołu HTTP. Bramka pełni rolę swoistego serwera proxy
domeny bezprzewodowej : jej procesory wykonują wiele funkcji odciążających
urządzenia bezprzewodowe od działań, które mogłyby stanowić zbytnie obciążenie
dla ich ograniczonych możliwości. Mowa tu między innymi o usłudze DNS,
konwersji danych między stosem protokołów WWW (TCP/IP i HTTP) a stosem
protokołów WAP, kodowaniu danych do postaci minimalizującej transmisję
bezprzewodową i (vice versa) dekodowanie tych danych do postaci wymaganych
przez konwencje WWW. Bramka dokonuje także cache'owania często wykorzystywanych
informacji.
Na rysunku (u góry ⇑ Model programistyczny WAP.) widoczne są kluczowe komponenty środowiska WAP. Dzięki
protokołowi WAP użytkownik urządzenia mobilnego może przeglądać treści udostępniane
przez standardowy serwer WWW. Dane wychodzące z tego serwera
obsługiwane są przez tradycyjne protokoły WWW (HTTP/TCP/IP), zakodowane
są więc w języku HTML. W tej postaci trafiają do filtra HTML, który dokonuje
ich konwersji na język WML. Filtr taki może mieć postać oddzielnego modułu
fizycznego lub może być zintegrowany z proxy. W pierwszym przypadku skonwertowane
do postaci WML dane trafiają do proxy, który konwertuje je do bardziej
zwartej postaci zwanej "binarnym WML", w drugim przypadku obie konwersje
- z HTTP/TCP/IP na WML, a następnie na binarny WML - są ze sobą
połączone. W obu przypadkach dane w postaci binarnego WML przesyłane są
między proxy a urządzeniem mobilnym za pomocą stosu protokołów WAP.
Architekturę WAP zaprojektowano z intencją sprostania dwojakiego rodzaju
problemom: ograniczoności samych urządzeń mobilnych - w postaci niewielkiego
wyświetlacza i prymitywnych raczej możliwości wprowadzania danych -
oraz niewielkiej przepustowości cyfrowych sieci bezprzewodowych. Owszem,
ewolucja tychże do standardu 3G i 4G jest faktem, samym urządzeniom mobilnym
daleko jednak jeszcze do standardu IS-calowego monitora i standardowej klawiatury
QWERTY z touchpadem. I dlatego WAP (i pokrewne mu technologie)
zapewne jeszcze długo cieszyć się będzie niekwestionowanym prymatem.
Źródła i Literatura:
William Stallings - "Kryptografia i bezpieczeństwo sieci komputerowych - Koncepcje i metody bezpiecznej komunikacji", Wydanie V, Wydawnictwo Helion 2012, ISBN: 978-83-246-2987-9.
Polish language edition published by HELION S.A. Copyright© 2012.
Copyright© 2012 Wydawnictwo HELION S.A
WWW: http:pl/helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Copyright© 2012 Wydawnictwo HELION S.A
WWW: http:pl/helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)