Protokół WAP

Protokół WAP ( Wireless Application Protocol - protokół aplikacji bezprzewodowych) jest uniwersalnym, otwartym standardem opracowanym prze organizację WAP Forum (stanowiącą obecnie część Open Mobile Alliance - OMA) w celu umożliwienia użytkownikom telefonów komórkowych oraz innych urządzeń mobilnych (PDA, pagerów itp.) dostępu do telefonii i usług informacyjnych, w tym sieci WWW i innych aplikacji internetowych. WAP zaprojektowano do współpracy ze wszystkimi istniejącymi wówczas technologiami bezprzewodowymi (m.in. GSM, CDMA i TDMA) i z zachowaniem jak największej zgodności z istniejącymi standardami internetowymi - IP, XML, HTML i HTTP. W protokół WAP wbudowano także pewne mechanizmy zabezpieczeń. Pierwszą wersję (1.0) protokołu zdefiniowano w roku 1998, rok później ukazała się wersja 1.1. Obecnie obowiązującą jest wersja 2.0, zdefiniowana w 2001 roku.
Najistotniejszym czynnikiem determinującym sposób wykorzystywania wspomnianych usług za pośrednictwem urządzeń mobilnych jest drastyczny wymiar ograniczoności tychże urządzeń oraz sieci, za pomocą których się łączą: typowy telefon komórkowy ma niezbyt wydajny procesor, minimalną pamięć, baterię o niewielkiej pojemności, a niewielki wyświetlacz istotnie ogranicza funkcjonalność interfejsu użytkownika. Sieci komórkowe cechują się relatywnie niską przepustowością, dużym opóźnieniem, a kwestia ich dostępności i stabilności jest daleko mniej przewidywalna niż w przypadku tradycyjnych sieci przewodowych. Co więcej , użytkownicy urządzeń mobilnych mają oczekiwania nieco inne niż użytkownicy komputerów - telefon komórkowy musi być w obsłudze znacznie łatwiejszy niż stacja robocza.

Protokół WAP stworzono z intencją sprostania tym właśnie wyzwaniom - jego specyfikacja obejmuje:
  1. Model programowania oparty na modelu programistycznym WWW.
  2. Język znaczników WML (Wireless Markup Language) wzorowany na języku XML.
  3. Specyfikację niewielkiej przeglądarki, odpowiedniej do gabarytów urządzeń mobilnych.
  4. Uproszczony stos protokołów komunikacyjnych.
  5. Framework dla tworzenia aplikacji telefonii komórkowej (WTA - Wireless Telephony Applications).

Model operacyjny

Na model programistyczny WAP składają się trzy elementy: klient, bramka i serwer źródłowy (rysunek u dołu). Między serwerem źródłowym a bramką dane przesyłane są przy użyciu protokołu HTTP. Bramka pełni rolę swoistego serwera proxy domeny bezprzewodowej : jej procesory wykonują wiele funkcji odciążających urządzenia bezprzewodowe od działań, które mogłyby stanowić zbytnie obciążenie dla ich ograniczonych możliwości. Mowa tu między innymi o usłudze DNS, konwersji danych między stosem protokołów WWW (TCP/IP i HTTP) a stosem protokołów WAP, kodowaniu danych do postaci minimalizującej transmisję bezprzewodową i (vice versa) dekodowanie tych danych do postaci wymaganych przez konwencje WWW. Bramka dokonuje także cache'owania często wykorzystywanych informacji.

Rysunek-.-Model-programistyczny-WAP.
Rysunek-.-Model-programistyczny-WAP.

Na rysunku (u góry Model programistyczny WAP.) widoczne są kluczowe komponenty środowiska WAP. Dzięki protokołowi WAP użytkownik urządzenia mobilnego może przeglądać treści udostępniane przez standardowy serwer WWW. Dane wychodzące z tego serwera obsługiwane są przez tradycyjne protokoły WWW (HTTP/TCP/IP), zakodowane są więc w języku HTML. W tej postaci trafiają do filtra HTML, który dokonuje ich konwersji na język WML. Filtr taki może mieć postać oddzielnego modułu fizycznego lub może być zintegrowany z proxy. W pierwszym przypadku skonwertowane do postaci WML dane trafiają do proxy, który konwertuje je do bardziej zwartej postaci zwanej "binarnym WML", w drugim przypadku obie konwersje - z HTTP/TCP/IP na WML, a następnie na binarny WML - są ze sobą połączone. W obu przypadkach dane w postaci binarnego WML przesyłane są między proxy a urządzeniem mobilnym za pomocą stosu protokołów WAP.
Architekturę WAP zaprojektowano z intencją sprostania dwojakiego rodzaju problemom: ograniczoności samych urządzeń mobilnych - w postaci niewielkiego wyświetlacza i prymitywnych raczej możliwości wprowadzania danych - oraz niewielkiej przepustowości cyfrowych sieci bezprzewodowych. Owszem, ewolucja tychże do standardu 3G i 4G jest faktem, samym urządzeniom mobilnym daleko jednak jeszcze do standardu IS-calowego monitora i standardowej klawiatury QWERTY z touchpadem. I dlatego WAP (i pokrewne mu technologie) zapewne jeszcze długo cieszyć się będzie niekwestionowanym prymatem.


Źródła i Literatura:
William Stallings - "Kryptografia i bezpieczeństwo sieci komputerowych - Koncepcje i metody bezpiecznej komunikacji", Wydanie V, Wydawnictwo Helion 2012, ISBN: 978-83-246-2987-9.
Polish language edition published by HELION S.A. Copyright© 2012.
Copyright© 2012 Wydawnictwo HELION S.A
WWW: http:pl/helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *